Emoties zijn besmettelijk

Emoties zijn net zo besmettelijk als een verkoudheid, maar dan veel krachtiger.
Gisteren luisterde ik naar een fascinerend interview bij Spraakmakers op NPO1 met gedragsbioloog Patrick Van Veen. Hij deelde inzichten over de wetenschap achter emotionele besmettelijkheid én onthulde welke emotie het meest aanstekelijk is. (Spoiler: verdriet op nummer 1, blijdschap en woede op gedeelde 2).

Het raakt me nog steeds hoe weinig aandacht dit fenomeen krijgt in het bedrijfsleven, terwijl het alles beïnvloedt: van besluitvorming en werkdruk tot de effectiviteit van meetings. Hoe bewust zijn we van de emoties en stressreacties die we zelf meenemen naar de vergadertafel en overnemen van elkaar aan de vergadertafel?

Ik geloof dat co-regulatie – het overnemen van andermans spanning of rust – een onderschatte sleutel is tot betere samenwerking en resultaten. Wat als we meer aandacht besteden aan wat onze fysieke sensaties (zoals die knoop in je maag) ons proberen te vertellen? Of erkennen we dat emoties, net als empathie, een sociale functie hebben: verbinden, beïnvloeden, en soms waarschuwen.

Mijn take-away: door co-regulatie te erkennen als cruciale beinvloedingsvaardigheid, creëer je niet alleen bewustwording, maar ook mensen en teams die écht samen besluiten dragen en uitvoeren. Een kleine shift met grootse impact.

Hoe ga jij om met de dynamiek van emoties binnen jouw team of organisatie?

Dit artikel delen:

Gerelateerde artikelen

“Ik kan hier wel leren hoe ik tot rust kom, maar zodra ik me op mijn werk onder druk gezet voel, dan schiet ik in de vechtstand. Voor ik het ...

Ze maakt deel uit van het groepje dat ik begeleid. Bij de eerste opdracht wil ze precies weten wat ze moet doen. Ze is kritisch op zichzelf en ze moet ...

Enkele weken geleden verloren ze hun collega. De afgelopen weken spraken ze vaak over het gemis. Maar nog niet samen, als team. Een verlies in een team vraagt meer dan ...

Net voor je volgende overleg check je snel je mail. O jee, nog een probleem bij project X. Je belt direct een collega en stapt daarna de meeting in. Met ...